WOMEN IN SOCIETY: A PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR DISCOURSE RECONSTRUCTION

Abstract

The language and meanings of words are not random conventions. They represent the prevailing and dominant ideology in society and bring with them a historical perspective of power. No wonder, for example, that the word gender is so debated/disputed in society, between a fallacy called "gender ideology", considered as an indoctrination that aims to destroy the Brazilian family, and gender equality, which constitutes fight for equal rights between women/girls and men/boys. Understanding the meaning of the word gender, its cultural and historical origin is essential for us to understand that gender discrimination is socially constructed, based on machismo and misogyny, and not biologically. In this same perspective, there is a naturalization of taking the words work and employment as synonyms, thus devaluing more and more reproductive work, which is most often performed by women, which generates an accumulation of working hours and, in some cases, it restricts their performance to the invisible private/domestic space. In this paper, we present these concepts and discuss, based on some practices carried out by us, a possibility of pedagogical intervention in school spaces, based on these concepts, in order to clarify and enable more dialogues about gender equality. We do not centralize the work on the description of the pedagogical intervention, but on concepts that we deem essential to be discussed, so that each educator can rethink it for their work spaces.

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Author Biographies

Roni Mello Peronio, Fundação Universidade Federal do Pampa

Graduando em Licenciatura em Filosofia pela UFPEL - Universidade Federal de Pelotas. Possuo graduação em Gestão da Tecnologia da Informação pela Universidade da Região da Campanha (2014). Especialista em Gestão e Inovação em Agronegócio pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Mestre em Educação Profissional Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha- PROFEPT. Atualmente é técnico administrativo em educação da Universidade Federal do Pampa. 

Cíntia Saydelles da Rosa

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (2007) e mestrado em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) pela Universidade Federal de Santa Maria (2010). Atua como Técnica administrativa em Educação, no cargo de técnica de Laboratório, na Universidade Federal do Pampa. É integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo e do Grupo de Pesquisa TUNA- Gênero Educação e Diferença, da UNIPAMPA.

Ana Paula Cocco Bastos

Graduada em Tecnologia em Gestão Ambiental pela Universidade da Região da Campanha- URCAMP (2013). Participou como voluntária, em 2013 , do Projeto de Inventário de áreas naturais na Bacia Hidrográfica do rio Santa Maria.

Graciela Marques Suterio

Possui Graduação em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2009), Especialização em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pampa (2013), Mestrado pelo Programa de Pós graduação de Ensino em Ciências pela Universidade Federal do Pampa (2017). Já atuou como docente na Educação Básica pelo Estado do Rio Grande do Sul e pelo Município de Uruguaiana; atualmente trabalha como técnica de educação de laboratório na área de biologia na Unipampa. Membra do TUNA - gênero, educação e diferença. Tem experiência em Biologia Geral, atuando principalmente na Educação.

Published
2022-01-28
How to Cite
PERONIO, Roni Mello et al. WOMEN IN SOCIETY: A PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR DISCOURSE RECONSTRUCTION. LexCult electronic Journal of law and humanities, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 231-240, jan. 2022. ISSN 2594-8261. Available at: <http://revistaauditorium.jfrj.jus.br/index.php/LexCult/article/view/580>. Date accessed: 21 oct. 2025. doi: https://doi.org/10.30749/2594-8261.v6n1p231-240.
Section
Dossiê Educação no Brasil: esperança, drama ou farsa?

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