EDUCAÇÃO À BEIRA DE UM ATAQUE DE NERVOS OU RELATOS DE PROFESSORAS PANDÊMICAS

Abstract

This text seeks to reflect on the teaching work in the Early Years of elementary school during the pandemic, highlighting the difficulties of action and the contradictions imposed by the time of health crisis. The reality experienced by us, as a teacher at Colégio Pedro II (CP2), is a micro-cut of the situation of teachers in this pandemic period. We will present the possibilities developed by the faculty to maintain contact with students and families in order to sustain the bonds and values ​​of public school education in remote interactions, as opposed to what has become widespread as an educational alternative for the moment: "remote education". We will also present the actions of class solidarity developed by the group of workers of the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila da Cunha Bastos, Colégio Pedro II

Professora do Departamento dos Anos Iniciais do Colégio Pedro II desde 2007 e integrante do LEDI (Laboratório de Estudos em Educação e Diversidade). Mestre (2009) em Educação e doutora em Políticas Sociais (2017) pela Unversidade Federal Fluminense. Atualmente, faz parte da equipe do 5º ano do campus São Cristóvão I.

Renata Rezende Gondim, Colégio Pedro II

Professora do Departamento dos Anos Iniciais do Colégio Pedro II desde 2008 e integrante do LEDI (Laboratório de Estudos em Educação e Diversidade). Participou do LEDUC (Laboratório de Estudos de Leitura, Escrita e Educação) da Faculdade de Educação da UFRJ. Neste espaço, realizou o curso de extensão Alfabetização, Leitura e Escrita no ano de 2008, e o Curso de Especialização Saberes e Práticas na Educação Básica (CESPEB), no ano seguinte. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFRJ (2016). Atualmente, faz parte da equipe do 5º ano do campus São Cristóvão I.

Published
2021-11-18
How to Cite
BASTOS, Priscila da Cunha; GONDIM, Renata Rezende. EDUCAÇÃO À BEIRA DE UM ATAQUE DE NERVOS OU RELATOS DE PROFESSORAS PANDÊMICAS. LexCult electronic Journal of law and humanities, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 71-83, nov. 2021. ISSN 2594-8261. Available at: <http://revistaauditorium.jfrj.jus.br/index.php/LexCult/article/view/591>. Date accessed: 21 oct. 2025.
Section
Dossiê Educação no Brasil: esperança, drama ou farsa?