INDIGENOUS EDUCATION THROUGH PUBLIC POLICIES IN BRAZIL

Abstract

Abstract:


Xenophobia, prejudice, and the desire to deforest virgin Brazilian forests meant that the Portuguese colonizers did not see the importance of the indigenous culture, its medicinal and climatic knowledge, among many others, for the preservation of nature. The importance of the indigenous school lies in rescuing the cultural identity lost due to the impositions of the dominators. The present study, through bibliographical and documentary research, aims to discuss indigenous education in Brazil today, its advances and difficulties. Thus, it was found that there is neglect of government in relation to indigenous education, not being respected all the rich knowledge of this people from Brazil. There was also a need for more public policies aimed at the preservation of indigenous cultural heritage, and the enforcement of existing legislation, especially educational ones.

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Author Biographies

Luis Claudio Costa de Oliveira, Unisuam

Licenciatura Plena em Ciências Biológicas, Universidade Iguaçu e Mestrando Profissional em Desenvolvimento Local, no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local da UNISUAM, Rio de Janeiro, RJ e Brasil.

 

Marcelo Wisnescky Correa Chiacchio, Unisuam

Especialista em Docência Superior em Gastronomia, Unyleya,  e Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local, Unisuam, Rio de Janeiro, RJ e Brasil.

Katia Avelar, Unisuam

Doutora em Ciências da Saúde e pesquisadora do programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local da UNISUAM.

Maria Geralda de Miranda, UNISUAM

Possui graduação em Comunicação Social (Jornalismo) pela FACHA e em Letras Clássicas e Vernáculas pela FEUC. Doutora em Estudos Culturais pela UFF. Pós-doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana pela UERJ, em Narrativas Visuais pela Universidade Clássica de Lisboa e em Estudos Culturais Africanos pela UFRJ. Possui Curso de Aperfeiçoamento em Gestão e Empreendedorismo pelo Babson Entrepreneurship Program, no Babson College, EUA. Curso de Aperfeiçoamento em Study Abroad Program On Environmental Sustainability, pela UIW European Study Center. Foi Bolsista da CAPES e Coordenadora do Projeto "Implicações do Ambiente no processo de Ensino-Aprendizagem: Estudos sobre escolas Públicas do Complexo do Alemão, na Cidade do Rio de Janeiro?, apoiado pelo OBEDUC/CAPES, no período de 2013 a 2017. Foi coordenadora do programa de Pós-Graduação Desenvolvimento Local da UNISUAM, entre 2011 e 2016. Desenvolve estudos no âmbito do Desenvolvimento sustentável, da Educação ambiental, da cultura e da Educação. 

Published
2021-12-06
How to Cite
OLIVEIRA, Luis Claudio Costa de et al. INDIGENOUS EDUCATION THROUGH PUBLIC POLICIES IN BRAZIL. LexCult electronic Journal of law and humanities, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 98-112, dec. 2021. ISSN 2594-8261. Available at: <http://revistaauditorium.jfrj.jus.br/index.php/LexCult/article/view/543>. Date accessed: 21 oct. 2025.
Section
Dossiê Educação no Brasil: esperança, drama ou farsa?

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